Κυριακή 5 Οκτωβρίου 2025

Ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου Σχολικής Μονάδας (Έτος αναφοράς:2024-2025)

 Ετήσια Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού  Έργου της Σχολικής Μονάδας (έτος αναφοράς: 2024-2025)

Σχολική Μονάδα: 5ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΧΡΥΣΟΥΠΟΛΗΣ - 9210222

Σχολικό Έτος: 2024 - 2025

Α.ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ

 Το 5o Νηπιαγωγείο Χρυσούπολης ιδρύθηκε και λειτούργησε, ως Μονοθέσιο Νηπιαγωγείο, το 1979 (Φ.Ε.Κ. τ.Α΄190/22-8-1979 ) , στην περιοχή Αχλαδινή , της πόλης Χρυσούπολης, σε ενοικιαζόμενη αίθουσα.Το 1985 εγκαινιάστηκε το νέο διδακτήριο που 5ου Δημοτικού Σχολείου και 5ου Νηπιαγωγείου Χρυσούπολης που χρησιμοποιείται έως σήμερα.Το 1995 προήχθη από 1/θ σε2/θ Νηπιαγωγείο ( Φ.Ε.Κ. τ.Β 564/28-6-1995) ενώ το 2001 έγινε μετατροπή σε Ολοήμερο Νηπιαγωγείο (Φ.Ε.Κ. τ.Β 1130/30-8-2001 ) και λειτουργεί έως σήμερα. Το 5ο Νηπιαγωγείο Χρυσούπολης βρίσκεται σε μια ημιαστική περιοχή του Δήμου Νέστου και συστεγάζεται με το 5ο Δημοτικό Σχολείο με το οποίο μοιράζεται αρκετούς εσωτερικούς χώρους ( διάδρομο ισογείου , αποθήκη ) καθώς και τον εξωτερικό χώρο. Το σχολικό κτήριο αποτελείται από το ισόγειο και έναν όροφο. Το Νηπιαγωγείο στεγάζεται στο ισόγειο και συγκεκριμένα ο χώρος του αποτελείται από δύο (2) αίθουσες Διδασκαλίας , ένα μικρό χώρο -που λειτουργεί ως γραφείο της προϊσταμένης, των εκπαιδευτικών, βιβλιοθήκη και χώρος φύλαξης ειδών καθαριότητας- , έχει WC ( παιδιών και εκπαιδευτικών)και τέλος ένα μικρό διάδρομο ο οποίος έχει διαμορφωθεί και φιλοξενεί τα προσωπικά αντικείμενα των παιδιών ( τσάντες, μπουφάν, παπούτσια) και το φωτοτυπικό μηχάνημα. Το ολοήμερο στεγάζεται στην αίθουσα ΒΥ1 και γι΄ αυτό έχει διαφορετική διαμόρφωση, η οποία ναι μεν εξυπηρετεί τις ανάγκες του ολοήμερου τμήματος, αλλά ταυτόχρονα στερεί ουσιαστικό χώρο από την αίθουσα του ΒΥ1 . Ο χώρος των αιθουσών δεν ανταποκρίνονται στην εύρυθμη λειτουργία της μαθησιακής διαδικασίας.

Σε ότι αφορά στο Σχ. Έτος 2024-2025 το διδακτικό προσωπικό αποτελούνταν από 1 μόνιμη νηπιαγωγό που υπηρετεί στο 5ο νηπιαγωγείο από το 2003 και ήταν υπεύθυνη για το πρωινό τμήμα ΒΥ1, 1 μόνινη νηπιαγωγό που υπηρέτησε δεύτερη χρονιά στο 5ο νηπιαγωγείο και ήταν υπεύθυνη για το πρωινό τμήμα ΒΥ2 κι επίσης εκτελεί χρέη προϊσταμένης, μία αναπληρώτρια νηπιαγωγό που ήταν υπεύθυνη για το ολοήμερο τμήμα, μία αναπληρώτρια νηπιαγωγό παράλληλης στήριξης για έναν μαθητή που είχε λάβει αξιολογική έκθεση – διάγνωση από το ΚΕΔΑΣΥ Καβάλας η οποία πρότεινε την παροχή παράλληλης στήριξης και μία αναπληρώτρια νηπιαγωγό παράλληλης στήριξης για ακόμη ένα μαθητή που είχε επίσης αξιολογική έκθεση – διάγνωση για παροχή παράλληλης στήριξης από το ΚΕΔΑΣΥ. Στην διάρκεια της σχολικής χρονιάς η μία νηπιαγωγός ΠΕ60ΕΑΕ πήρε άδεια κύησης και στην θέση της αργότερα παρουσιάστηκε άλλη νηπιαγωγός ΠΕ60ΕΑΕ που επέστρεψε από άδεια ανατροφής. Επίσης, για την ώρα της Αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο προσήλθε από την αρχή της χρονιάς εκπαιδευτικός Αγγλικής γλώσσας. 

Το όραμά μας ήταν και είναι ένα όραμα στο οποίο η μάθηση και η προσωπική ανάπτυξη όλων είναι έργο και ζητούμενο μιας συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων με το σύνθημα: Όλοι μαζί, είμαστε πάντα πιο δυνατοί’

Στο σχολικό έτος 2024-2025 αποφασίστηκε ομόφωνα από το Σύλλογο Διδασκόντων να υλοποιηθεί το Σχέδιο Δράσης με τίτλο «Από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, με χαμόγελο περπατώ» που εντάσσεται στον Άξονα «Σχολική Διαρροή – Φοίτηση» με στόχο την καλλιέργεια συναισθημάτων κοινωνικής και συναισθηματικής επάρκειας, τόσο των παιδιών όσο και των οικογενειών τους κατά την μετάβασή τους στο Δημοτικό και κυρίως την απόκτηση αισθήματος εμπιστοσύνης και ασφάλειας για το νέο σχολικό χώρο και τη διαφορετική μαθησιακή διαδικασία. Η υλοποίηση του Σχεδίου Δράσης υποστηρίχθηκε από τις νηπιαγωγούς παράλληλης στήριξης που παρουσιάστηκαν μετά την ομόφωνη αρχική απόφαση του αρχικού σχεδιασμού και συμμετείχαν ισότιμα στην διαδικασία υλοποίησης. Η επιλογή του θέματος του Σχεδίου Δράσης προέκυψε μετά από συζήτηση που κατέληξε στην επισήμανση της αναγκαιότητας της διασφάλισης της ομαλής μετάβασης των νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο, της συνειδητοποίησης της ενότητας, συνέχειας και συνεργασίας των σχολικών μονάδων στην εκπαίδευση των νηπίων, της σημασίας της θετικής άποψης για το σχολείο και για το νέο περιβάλλον αποβάλλοντας αισθήματα αγωνίας, άγχους και φόβου.

 

Β.ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Παιδαγωγική και Μαθησιακή λειτουργία

Διδασκαλία, μάθηση και αξιολόγηση

Στο 5ο Ν/Γ Χρυσούπολης πιστεύουμε ότι κάθε παιδί αξίζει να μάθει, να μεγαλώσει και να αναπτυχθεί μέσω εμπιστοσύνης, καλλιέργειας σχέσεων, διαφορετικών παιχνιδιών και ποιοτικών εμπειριών, οργανωμένων και μη δραστηριοτήτων με βάση τα ενδιαφέροντά τους σε μια κοινότητα που τα φροντίζει.

Πιστεύουμε ότι :

  η μαθηση πρέπει να εµπλέκει τον παιδί µε ενεργό τρόπο στην μαθησιακή διαδικασία.

  η διδασκαλία δεν είναι η µετάδοση της γνώσης, αλλά προϋποθέτει την οργάνωση των καταστάσεων και αυθεντικών εμπειριών παιχνιδιού µέσα στην τάξη και το σχεδιασµό των δραστηριοτήτων µε τρόπο που να προωθούν την οικοδόµηση της γνώσης.

  ένα ποιοτικό πρόγραμμα βασισμένο στο παιχνίδι έχει πολλά οφέλη για τα παιδιά, καθώς διευκολύνει την απόκτηση δεξιοτήτων, διαθέσεων και γνώσεων.

  ότι όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από τη φυλή, το φύλο ή πρόσθετες ανάγκες, έχουν το δικαίωμα σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον .

Συνεργαστήκαμε για να εμπλουτίσουμε το Π.Σ. με βιωματικές ποικίλες δραστηριότητες που προσφέρουν σκόπιμες και σχετικές εμπειρίες και ευκαιρίες, έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να μπορούν να εξελιχθούν σε άτομα με αυτοπεποίθηση καλλιεργώντας δεξιότητες με απώτερο στόχο την εξέλιξη τους σε ενεργούς πολίτες ικανούς να δημιουργούν, να συνεργάζονται, να παίρνουν πρωτοβουλίες, να έχουν κριτική και δημιουργική σκέψη, να είναι αλληλέγγυοι.

Χρησιμοποιήθηκαν μέσα από την εφαρμογή Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και το Σχέδιο Ενεργού Πολίτη που πρώτη φορά εφαρμόστηκε  και γενικότερα σε όλο το πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου, σύγχρονες μέθοδοι διδασκαλίας  όπως:

Ο παιγνιώδης τρόπος διδασκαλίας που προσφέρει τη δυνατότητα στα παιδιά να εξερευνούν τον περιβάλλοντα χώρο, να πειραματίζονται, να ανακαλύπτουν προβλήματα και να προσπαθούν να τα λύσουν, να αξιοποιούν την περιέργεια και τη δημιουργικότητά τους, να κάνουν επιλογές και να προβαίνουν σε  εφαρμογή των δικών τους ιδεών με το δικό τους τρόπο και ρυθμό. Τα παιδιά στο παιχνίδι εμπλέκονται κοινωνικά, συναισθηματικά, κινητικά και νοητικά με άλλα παιδιά, με αντικείμενα και αναπαραστάσεις γνώριμες ή νέες, με καταστάσεις ρεαλιστικές και φανταστικές. Ανακαλύπτουν, δημιουργούν, αυτοσχεδιάζουν, αναπαριστούν, συνεργάζονται, επικοινωνούν και  κοινωνικοποιούνται. Έτσι δημιούργησαν οργανωμένες παιγνιώδεις δραστηριότητες και χρησιμοποίησαν στοχευμένο παιδαγωγικό υλικό.

Η βιωματική μάθηση που στηρίζεται στο παιδοκεντρικό μοντέλο μάθησης και τοποθετεί το παιδί στο κέντρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας δίνοντας του την ευκαιρία να αναπτύξει μέσα από το παιχνίδι, την επικοινωνία, τη συνεργασία και δεξιότητες, κοινωνικές, νοητικές, αισθητηριακές, κίνησης και λόγου. Οργανώθηκαν δραστηριότητες που στόχο είχαν την ενεργό συμμετοχή των παιδιών στη μάθηση θεωρώντας σημαντικές τις συναισθηματικές αντιδράσεις, τις ερωτήσεις και απορίες των παιδιών που συζητιούνται ελεύθερα στην τάξη.

Η διαθεματική προσέγγιση της γνώσης η  οποία  είναι  μια  οργανωμένη,  προγραμματισμένη  εμπειρία  μάθησης και δίνει στα παιδιά τη δυνατότητα μιας ενοποιημένης γνώσης που συνδέεται με ένα συγκεκριμένο θέμα. Η οργάνωση δραστηριοτήτων συνέδεαν τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα γύρω από ένα θέμα που προσέλκυσε το ενδιαφέρον των παιδιών, πρόσφερε τη δυνατότητα στα παιδιά να αντιληφθούν τη σφαιρική διάσταση της γνώσης, να συνδέσουν διαφορετικές εμπειρίες μεταξύ τους  και  να  ασκηθούν  στην  παρατήρηση,  τη  διερεύνηση του περιβάλλοντος.

Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος διδασκαλίας που προωθεί την ανάπτυξη των ικανοτήτων για επιχειρηματολογία και διαπραγμάτευση. Η λειτουργία ομάδων στο σχολείο αποτελεί φορέα αγωγής και συμβάλλει στην ανάπτυξη ποιοτικής διά βίου μάθησης, στην προώθηση των υψηλών επιδόσεων και, γενικότερα, στη διαδικασία ανάπτυξης του παιδιού. Ευνοεί την ενεργοποίηση των μαθητών και τη μεταξύ τους συνεργασία, απομακρύνοντας, σταδιακά, το παιδί από την εγωκεντρική σκέψη. Οι νηπιαγωγοί την εφάρμοσαν με κριτήριο την ηλικία, το περιεχόμενο , την ελεύθερη επιλογή των παιδιών αλλά και με επιλογή από τις ίδιες.

Εφαρμόστηκε η διαφοροποιημένη διδασκαλία περιστασιακά, κυρίως μετά το πρώτο τρίμηνο, ανάλογα με τη θεματολογία, τα ενδιαφέροντα και τις δυναμικές των παιδιών και των ομάδων, προσπαθώντας να υπάρχει πάντα κινητοποίηση όλων των παιδιών και ανάδειξη όλων των δυνατοτήτων του καθενός με κάθε εφικτό τρόπο και μέσο.

Εφαρμόστηκαν από τις νηπιαγωγούς εξατομικευμένα προγράμματα υποστήριξης των παιδιών που εμφάνισαν ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών και δυσκολίες συμπεριφοράς.

Αξιοποιήθηκε ο υπάρχων εξοπλισμός για την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στην μαθησιακή διαδικασία (wordwall, learningaps, jigsaw puzzle , gcompris) και χρησιμοποιήθηκαν ποικίλα εποπτικά μέσα ( υπολογιστής, χάρτες, διαδραστικά περιβάλλοντα).

Σε ότι αφορά στην αξιολόγηση των παιδιών έγινε αρχικά διαγνωστική με λίστα ελέγχου και στη συνέχεια περιγραφική- συλλογή πληροφοριών, καταγραφή, ανάλυση και ερμηνεία , αναστοχασμός και τελικά αξιοποίηση τους. Επίσης, συστάθηκε portfolio για κάθε μαθητή –ρια, το οποίο παραδόθηκε στο τέλος στο κάθε παιδί.

Σχολική διαρροή - φοίτηση

Στο 5ο Ν/Γ δεν τίθεται θέμα σχολικής διαρροής. Υπήρχαν ελάχιστοι μαθητές που έκαναν αρκετές απουσίες κυρίως λόγω ασθένειας ή λόγω επιλογής των γονέων για πρόληψη εξαιτίας της ύπαρξης στην οικογένεια ατόμων φιλάσθενων ή ευαίσθητων βρεφών. Συνήθως δεν ήταν συνεχόμενες για πολλές ημέρες και πάντα επανερχόταν τα παιδιά στη φοίτηση. Η επικοινωνία με τους γονείς ήταν συνεπής και επαρκής τόσο από την δική τους πλευρά προς ενημέρωση όσο και από την πλευρά των εκπαιδευτικών που επιδίωκαν την επικοινωνία.

Στον συγκεκριμένο άξονα εντάσσεται το Σχέδιο Δράσης που υλοποιήθηκε αυτή τη χρονιά και αφορά στην Ομαλή Μετάβαση των Νηπίων στο Δημοτικό Σχολείο. Πραγματοποιήθηκαν αρκετές κοινές δράσεις με τα παιδιά των μικρών κυρίως τάξεων του Δημοτικού Σχολείου σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς των τάξεων αλλά και των ειδικοτήτων που υπηρετούσαν αυτή τη χρονιά, όπως συμμετοχή στο μάθημα φυσικής αγωγής προσαρμοσμένο και στα παιδιά του νηπιαγωγείου σε συνεννόηση πάντα με τον εκπαιδευτικό, κοινή δράση σε εργαστήρια με αφορμή εορταστικές μέρες και παρουσίαση από κοινού του αποτελέσματος και επίσκεψη στα δύο τμήματα της Α Δημοτικού με παρουσίαση της μαθησιακής διαδικασίας και διάδραση των παιδιών και των δύο βαθμίδων με παιχνίδια και τραγούδια, όπως περιγράφονται αναλυτικά στην Υλοποίηση της Δράσης,. Βασικοί στόχοι ήταν τα νήπια να αποκτήσουν τις πρώτες θετικές, ευχάριστες και διασκεδαστικές εντυπώσεις τους που σχετίζονται με το Δημοτικό Σχολείο και να αποβάλλουν φοβίες, άγχος, ανησυχίες και λάθος υποθέσεις. Επίσης, να γίνει σωστή και επαρκής ενημέρωση των γονέων, να αποκτήσουν κι εκείνοι οικειότητα και ψυχραιμία για την καλύτερη στήριξη των παιδιών τους σε αυτή την πρωτόγνωρη κατάσταση για τα παιδιά τουλάχιστον, να υπάρχει επικοινωνία και συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών των δύο σχολικών μονάδων και αποδοχή και από τις δύο πλευρές του οφέλους που προσφέρει σε όλους αυτός ο τρόπος διαχείρισης της μετάβασης.

Σχέσεις   μεταξύ   μαθητών   /   μαθητριών

Ένας στόχος του ΝΓ είναι η καλλιέργεια των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών. Οι κοινωνικές δεξιότητες των παιδιών αποτελούν προϋπόθεση για την ανάπτυξη θετικών σχέσεων μεταξύ τους και κατ’ επέκταση την ολόπλευρη ανάπτυξή τους. Οι νηπιαγωγοί κατά την διάρκεια της μαθησιακής διαδικασίας- διδασκαλίας μέσα από την οργάνωση του ευρύτερου εκπαιδευτικού πλαισίου , την οργάνωση κατάλληλων εμπειριών- δραστηριοτήτων των παιδιών κατά τη συμμετοχή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία και των πρακτικών (διαφοροποιημένη διδασκαλία , ρουτίνες σκέψης, κοινωνικές ιστορίες κλπ) που υιοθέτησαν, φρόντισαν για τη δημιουργία ενός κατάλληλου θετικού κλίματος όπου τα παιδιά ένιωσαν ασφάλεια και αποδοχή. Το σύνθημά μας που αναδύθηκε με τη συμμετοχή κ των παιδιών: ‘κάνω τα πράγματα όπως μου αρέσει κ όπως μπορώ, χωρίς τους άλλους να τους ενοχλώ’. Παρατήρησαν και διερεύνησαν τις δομές των κοινωνικών σχέσεων των παιδιών ( τάξη - ελεύθερες και οργανωμένες δραστηριότητες, αυλή κλπ) έτσι ώστε να έχουν εικόνα του κοινωνιογράμματος της τάξης και αφού έλαβαν υπόψη τα αποτελέσματα υλοποίησαν εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες ( συναισθηματικής νοημοσύνης-καλλιέργεια ενσυναίσθησης, αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, διάλογος) που ενίσχυσαν την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία μεταξύ των παιδιών ( ομαδοσυνεργατική) με στόχο την βελτίωση των κοινωνικών σχέσεων και γενικότερα του κλίματος της τάξης. Η καλή συνεργασία με τους γονείς και η ενημέρωσή τους για τους σκοπούς υλοποίησης των προγραμμάτων ενίσχυσε ακόμη περισσότερο την παραπάνω διαδικασία.

Σχέσεις μεταξύ μαθητών / μαθητριών και εκπαιδευτικών

Οι σχολικές τάξεις αποτελούνται από πρόσωπα τα οποία είναι ενσωματωμένα μέσα σε ένα δίκτυο κοινωνικών σχέσεων. Νηπιαγωγοί και παιδιά, ευρισκόμενοι μέσα στο πλαίσιο της  τάξης  συμμετέχουν  σε  αναρίθμητες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.  Η  αποτελεσματικότητα  αυτών  των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων, σύμφωνα με το Vygotsky, πραγματοποιείται και η διαδικασία της μάθησης, μπορεί να συσχετισθεί με  την  ποιότητα  της  σχέσης  ανάμεσα  στο  παιδί  και  τη νηπιαγωγό. Οι καλές σχέσεις παιδαγωγών-παιδιών λειτουργούν  ως  «προστατευτικοί  μηχανισμοί»  για  την ανάπτυξη των παιδιών. Οι νηπιαγωγοί φρόντισαν για την ομαλή  είσοδο  των  παιδιών  (  ειδικά  των νεοεισερχόμενων) στο ΝΓ σε συνεργασία και με τους γονείς, οι οποίοι ενημερώθηκαν από την προϊσταμένη στην αρχή της χρονιάς πριν την λειτουργία του ΝΓ ( όπως κάθε χρόνο) για τις πρακτικές των νηπιαγωγών αλλά και αυτών, που θα μπορούσαν να εφαρμόσουν οι ίδιοι για να βοηθήσουν τα παιδιά. Η προσαρμογή των παιδιών στο μεγαλύτερο ποσοστό ήταν ομαλή. Πάντα βέβαια υπάρχουν κάποιες δυσκολίες στο διάστημα των πρώτων ημερών ή εβδομάδων κυρίως στα προνήπια αλλά με την παροχή κλίματος ασφάλειας και ζεστασιάς από τις νηπιαγωγούς και την άμεση συνεργασία των γονέων όλα δρομολογήθηκαν αρμονικά. Κατά την διάρκεια της δια ζώσης εκπαίδευσης οι νηπιαγωγοί φρόντισαν με την συμπεριφορά τους αρχικά να προσφέρουν ασφάλεια, επικοινωνία, συναισθηματική εγγύτητα, και ήταν υποστηρικτικές , έτσι ώστε τα  παιδιά  να  αποκτήσουν  την  αίσθηση  του ανήκειν στην ομάδα μέσα σε ένα κλίμα αποδοχής και σεβασμού. Μελέτησαν με προσοχή τα φύλλα γνωριμίας- ερωτηματολόγια που συμπλήρωσαν οι γονείς έτσι ώστε να έχουν εικόνα των παιδιών ( ενδιαφέροντα, δυσκολίες κλπ) πριν την είσοδό τους στην τάξη κ να οργανώσουν δραστηριότητες κατάλληλες γι’ αυτά. Κατά την διάρκεια της εκπαιδευτικής διαδικασίας λαμβάνοντας υπόψη τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες των παιδιών οργανώθηκαν και υλοποιήθηκαν δραστηριότητες που κινητοποίησαν τα παιδιά και διασφάλισαν την ενεργή συμμετοχή τους σε αυτές.

Εφαρμόστηκαν από τις νηπιαγωγούς εξατομικευμένα προγράμματα υποστήριξης των παιδιών που εμφάνισαν ενδείξεις μαθησιακών δυσκολιών και  πρακτικές  διαφοροποιημένης  διδασκαλίας  σε  ότι  αφορά  το  περιεχόμενο, την διαδικασία και τα προϊόντα μάθησης έτσι ώστε όλα τα παιδιά να συμμετέχουν με την υποστήριξη και των νηπιαγωγών κυρίως στο ολοήμερο τμήμα. Μεγάλο ρόλο στην δημιουργία αυτού του θετικού κλίματος μεταξύ μαθητών-εκπαιδευτικών έπαιξε και η συνεχής επαφή, ενημέρωση και συνεργασία των νηπιαγωγών με τους γονείς σε όλη την διάρκεια της χρονιάς.

Σχέσεις σχολείου - οικογένειας

Η συνεργασία σχολείου-οικογένειας αποτελεί το θεμέλιο λίθο για την καλή ψυχοκοινωνική προσαρμογή του παιδιού στη σχολική κοινότητα. Η καλή σχέση σχολείου-οικογένειας µπορεί να επιτευχθεί αν διαμορφωθούν δίαυλοι επιτυχημένης επικοινωνίας µεταξύ τους και η μέχρι τώρα εμπειρία μας έδειξε ότι τα παιδιά έχουν ανάγκη να βλέπουν τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς να συνεργάζονται.

Η ενημέρωση των γονέων μέσω των ομαδικών συναντήσεων πραγματοποιούταν σε τακτά χρονικά διαστήματα καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Η επικοινωνία ήταν αμφίδρομη, προσφέροντας τη δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς και γονείς να αλληλοενημερωθούν για την εικόνα του παιδιού στο σχολείο και στο σπίτι.

Υλοποιήθηκαν προγραμματισμένες ατομικές συναντήσεις δια ζώσης με τους γονείς, ανάλογα με την μέρα επικοινωνίας που είχε ορίσει η κάθε νηπιαγωγός, ενώ υπήρξε συχνή τηλεφωνική επαφή με αυτούς που αδυνατούσαν να επισκεφτούν το Ν/Γ. Υλοποιήθηκαν ομαδικές συναντήσεις κάθε τέλος τριμήνου με στόχο την ενημέρωσή τους για την πορεία της ομάδας και τρόπων υποβοήθησης των παιδιών-επέκταση της μαθησιακής διαδικασίας στο σπίτι με παιγνιώδη τρόπο και μέσα στην καθημερινότητά τους και ενίσχυσης της αυτοπεποίθησής τους. Υλοποιήθηκαν ακόμη δια ζώσης ενημερωτικές ημερίδες με εισηγητές ειδικούς σε θέματα που τους αφορούσαν και προέκυψαν μετά από την διερεύνηση μέσω ερωτηματολογίου στην αρχή της χρονιάς, όπως «Ασφαλής χρήση Διαδικτύου- Πρόληψη και Προστασία», με εισηγήτρια επιστημονικό στέλεχος του Κέντρου Κοινότητας Δήμου Νέστου. Επίσης, μετά από προτροπή των νηπιαγωγών συστάθηκε ομάδα γονέων, με στόχο την στήριξη των γονέων και την ενδυνάμωση του γονεϊκού τους ρόλου, την οποία ανέλαβε, οργάνωσε και υλοποίησης επιστημονικό στέλεχος από το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχικής Υγείας Καβάλας. Οι γονείς συμμετείχαν ενεργά σε κοινωνικές-πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργάνωναν οι νηπιαγωγοί καθώς και σε εθελοντικές δράσεις, όπως το πρόγραμμα «Απλώνω Ευτυχία» του Σωματείου ΦΛΟΓΑ, με τη συμμετοχή τους σε απογευματινό εργαστήριο, τα ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ, με τραγούδισμα στους κεντρικούς δρόμους της Χρυσούπολης, στο Πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής που υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητες στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής. Ακόμη, ανάλογα με τη θεματολογία ζητήθηκε κάποιες φορές η συνεργασία των γονέων και στο σπίτι για την υλοποίηση κάποιων δραστηριοτήτων είτε με την ανεύρεση πληροφοριών, είτε με την κατασκευή και παρουσίαση δημιουργημάτων.

Σε ότι αφορά στην συνεργασία των νηπιαγωγών της παράλληλης στήριξης, των πρωϊνών τμημάτων και της προϊσταμένης με τους γονείς των παιδιών που πήραν ή είχαν γνωμάτευση από το ΚΕΔΑΣΥ (μετά την αρχική συζήτηση στην αρχή της χρονιάς με την νηπιαγωγό και την προϊσταμένη) είχε ως αποτέλεσμα αφενός την αποδοχή  από  πλευράς  των  γονέων των δυσκολιών του ενός παιδιού και την  από  κοινού  αντιμετώπισή  τους  στο  πλαίσιο  μιας  άριστης συνεργασίας, καθώς και την αποτελεσματική εμπλοκή και συνεννόηση των γονέων στην περίπτωση του παιδιού που είχε ήδη γνωμάτευση. Η επικοινωνία ήταν συχνή, σε κάθε δυνατή ευκαιρία και με ιδιαίτερο όφελος προς την εξέλιξη των παιδιών. 

Θετικά σημεία

 

        προσμονή των μαθητών και μαθητριών του Νηπιαγωγείου για την μετάβαση στο Δημοτικό με χαρά, αυτοπεποίθηση και ασφάλεια

        εμπλοκή των γονέων στην διαδικασία μετάβασης και κατανόηση της αναγκαιότητας της καλής συνεργασίας με τους εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων

        αποτελεσματική συνεργασία μεταξύ όλων των εκπαιδευτικών για την επίτευξη των στόχων

        ενίσχυση της μαθητοκεντρικής προσέγγισης

        αξιοποίηση λογισμικών – ψηφιακός εγγραμματισμός από τις νηπιαγωγούς

Σημεία προς βελτίωση

 

-        μείωση του αριθμού των παιδιών ανά τάξη λόγω των μη λειτουργικών αιθουσών( στενότητα χώρου)

-        εκσυγχρονισμός και εμπλουτισμός ηλεκτρονικού-ψηφιακού εξοπλισμού και περιφερειακών τους έτσι ώστε να μπορούν να συμμετέχουν όλα τα παιδιά σε τέτοιου είδους δραστηριότητες

Διοικητική Λειτουργία

Ηγεσία - Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας

Η στοχοθεσία παρέμεινε ίδια γενικά σε συμφωνία με τη φιλοσοφία του νηπιαγωγείου με ιδιαίτερη έμφαση στην σχέση σχολείο-οικογένειας για τους λόγους που αναφέρονται παραπάνω. Υπήρξε συλλογικότητα στην λήψη των αποφάσεων ενώ η συνεργασία ήταν ισότιμη και σε πνεύμα αλληλεγγύης έτσι ώστε οι εκπαιδευτικοί να ανταποκρίνονται έγκαιρα στις υποχρεώσεις που ανέλαβαν. Μέσα από τη συνεργασία με γονείς και εκπαιδευτικούς: αναπτύχθηκε το κατάλληλο κλίμα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/μαθήτριας αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, διασφαλίστηκε η σωματική και ψυχική υγεία όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, δημιουργήθηκε ένα πλαίσιο συνθηκών για ουσιαστική μάθηση και εργασία βασισμένο σε σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Έγινε καταμερισμός αρμοδιοτήτων , ανάληψη δράσεων και πρωτοβουλιών σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα , τις ικανότητες και την εμπειρογνωμοσύνη των εκπαιδευτικών κατόπιν διερεύνησης της ηγεσίας και μέσα από διαλογική συζήτηση. Οι εκπαιδευτικοί υλοποίησαν κατάλληλα συνεργατικά εκπαιδευτικά προγράμματα σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους αλλά και τις γνώσεις τους .

Σε ότι αφορά στην χρήση αναλώσιμων υλικών, πράγμα απαραίτητο και αναγκαίο σε ένα νηπιαγωγείο, η κατανομή έγινε σύμφωνα με τις ανάγκες της κάθε εκπαιδευτικού και της ομάδας της ενώ η χρήση τους με μεγάλη προσοχή χάριν οικονομίας από την πλευρά των εκπαιδευτικών. Έγινε αξιοποίηση ανακυκλώσιμων και επαναχρησιμοποιημένων υλικών ενώ σε ότι αφορά στη χρήση παιδαγωγικού και εποπτικού υλικού γινόταν κυλιόμενη χρήση και διαμοιρασμός αυτού ανάλογα και με τις θεματικές που υλοποιούσε κάθε τμήμα. Το κλίμα συνεργασίας θετικό και υποστηρικτικό σε επίπεδο συναισθηματικό- αίσθημα αποδοχής, πληροφοριακό- προσφορά συμβουλών και καθοδήγησης, πρακτικό-παροχή υλικού ,για την ατομική αξιολόγηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων και προτάσεων για χρήση ψηφιακών εργαλείων. Η κατανομή αρμοδιοτήτων έγινε κατόπιν διαλογικής συζήτησης και κοινής συμφωνίας.

Η ενημέρωση α) των εκπαιδευτικών και β) των γονέων ήταν έγκυρη και έγκαιρη σε θέματα που αφορούσαν στην περίπτωση (α) εκπαιδευτική νομοθεσία, υλοποίηση σεμιναρίων  , διαγωνισμούς,  εκδηλώσεις,  προγράμματα  κλπ και στην περίπτωση των γονέων για τις  δράσεις  του  νηπιαγωγείου,  υλοποίηση  ατομικών  συναντήσεων, ομαδικών ενημερωτικών συναντήσεων και ημερίδων. Η ενημέρωση ήταν αμφίδρομη αφού το ζητούμενο ήταν η συνεργασία και η συμμετοχή των γονέων  και  σε  δραστηριότητες-θεματικές  που  υλοποιούνταν  στο πλαίσιο του νηπιαγωγείου.

Η διασφάλιση της εφαρμογής του εσωτερικού κανονισμού επιτεύχθηκε μέσα από την εφαρμογή των όσων αναφέρονται σε αυτόν, των νόμων, των προεδρικών διαταγμάτων, των κανονιστικών αποφάσεων, των εγκυκλίων, μέσα από την έγκαιρη και έγκυρη ενημέρωση όλων των άμεσα εμπλεκομένων σε θέματα διοικητικού αλλά και παιδαγωγικού περιεχομένου και την συνεχή συνεργασία με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Έτσι εξασφαλίσαμε ένα υποστηρικτικό πλαίσιο για να πραγματοποιείται με επιτυχία το εκπαιδευτικό έργο και η απρόσκοπτη συμμετοχή των περισσοτέρων των μαθητών/μαθητριών στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σχολείο και κοινότητα

Στα πλαίσια εξωστρέφειας και προβολής του σχολείου, αλλά και ενίσχυσης των σχέσεων και συνεργασιών του με εξωτερικούς παράγοντες, ελήφθησαν πρωτοβουλίες συνεργασίας με φορείς και διάχυσης καλών πρακτικών. Στα πλαίσια υλοποίησης προγραμμάτων των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, του Σχεδίου Δράσης Ενεργού Πολίτη, του Σχεδίου Δράσης της Ομαλής Μετάβασης στο Δημοτικό, καθώς και κατά την επεξεργασία όλων των θεμάτων  καθ΄όλη τη διάρκεια της χρονιάς προέκυψε συνεργασία με του παρακάτω φορείς:

-        Τον Σύλλογο Γονιών Παιδιών με Νεοπλασματική Ασθένεια ΦΛΟΓΑ, για την υλοποίηση της δράσης «ΑΠΛΩΝΩ ΕΥΤΥΧΙΑ»

-        Το Κέντρο Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχικής Υγείας Καβάλας για την συγκρότηση της Ομάδας Γονέων

-        Τη μη κερδοσκοπική οργάνωση ACTIONAID, για την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Η βαλίτσα του Παγκόσμιου Πολίτη 2Π», καθώς και την συμμετοχή στην Μαθητική Εβδομάδα Δράσης 2025 με τίτλο «Από την Ουτοπία στα βιώσιμα Οικο-Τοπία»

-        Το Κέντρο Κοινότητας Δήμου Νέστου, για την υλοποίηση απογευματινής ημερίδας για τους γονείς

-        Τον Σύλλογο Θρακιωτών Επαρχίας Νέστου, για την συμμετοχή στην Δράση ΧΕΛΙΔΟΝΙΣΜΑΤΑ

-        Το Αστυνομικό Τμήμα Νέστου για την υλοποίηση του προγράμματος Κυκλοφοριακής Αγωγής με την παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος της Ελληνική Αστυνομίας στο Πάρκο Κυκλοφοριακής Αγωγής

-        Το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων ο οποίος εξασφάλισε εξοπλισμό-υλικό ψυχοκινητικής , βασιλόπιτα και δώρο χριστουγέννων, την οργάνωση της εκδήλωσης της τσικνοπέμπτης, το παραδοσιακό κέρασμα στο τέλος της χρονιάς

-        με την Δ/νση και τους εκπαιδευτικούς του συστεγαζόμενου Δημοτικού σχολείου για ζητήματα που αφορούσαν την υλικοτεχνική υποδομή, συντήρηση κλπ του σχολικού κτιρίου αλλά και στην υλοποίηση προγραμμάτων στο πλαίσιο υλοποίησης του Σχεδίου Δράσης, πχ κοινές δράσεις με την Α Δημοτικού, όπως τα «Χελιδονίσματα», Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα και τραγούδια, εορτασμός της Παγκόσμιας ημέρας της Ελληνικής Γλώσσας και ενημερωτική εσπερίδα με την συνδρομή των εκπαιδευτικών της Α τάξης για τους γονείς των νηπίων.

-        με τη σχολική επιτροπή για θέματα που άπτονται της ευθύνης της και και με την Δ/ση Αθμιας (εκπαιδευτικά θέματα, διακίνηση εγγράφων, ημερήσια συμπλήρωση φορμών που ζητήθηκαν κα) με αποτέλεσμα την επίλυση ζητημάτων και την εύρυθμη λειτουργία της Σχ. Μονάδας.

Σε ότι αφορά στην προβολή του έργου της σχ μονάδας χρησιμοποιήθηκε η επίσημη ιστοσελίδα του Ν/Γ . Η ιστοσελίδα της σχολικής μονάδας εμπλουτιζόταν συνεχώς για την άμεση ενημέρωση των γονέων για τα δρώμενα στο νηπιαγωγείο και τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να συμμετέχουν και αυτοί, ενώ παράλληλα αναρτήθηκε χρήσιμο υλικό για τους γονείς.

Θετικά σημεία

-        πρωτοβουλία για βελτίωση της ποιότητας της μαθησιακής διαδικασίας

-        έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση εκπαιδευτικών και γονέων

-        οργάνωση επιμορφώσεων και συμμετοχή του συστεγαζόμενου Δ.Σ

-        συνεργασία με την Δ/ση και τους εκπαιδευτικούς του συστεγαζόμενου ΔΣ, στην υλοποίηση προγραμμάτων

-        πρωτοβουλία για συμμετοχή σε προγράμματα της ActionAid που αφορούσαν στους 17 στόχους βιώσιμης ανάπτυξης

-        πρωτοβουλία για την διάχυση του έργου της σχολικής μονάδας μέσω της ιστοσελίδας

-        πρωτοβουλία για συνεργασία με φορείς με στόχο την ανάπτυξη-βελτίωση του έργου της σχολικής μονάδας και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών

 

Σημεία προς βελτίωση

-        Άνοιγμα σχολείου – συνεργασία με άλλες σχολικές μονάδες

 

Επαγγελματική ανάπτυξη εκπαιδευτικών

Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφωτικές δράσεις

Το σύνολο των εκπαιδευτικών του Συλλόγου Διδασκόντων του νηπιαγωγείου συμμετείχε στις παρακάτω επιμορφωτικές δράσεις:

-        Εκπαιδευτικό σεμινάριο 15 ωρών «Αναγνωρίζω-Προστατεύω» που υλοποιήθηκε από το Σωματείο ΕΛΙΖΑ (Εταιρία κατά της Κακοποίησης του Παιδιού)

-        Επιμορφωτική ημερίδα υπό την διοργάνωση της Συμβούλου ΠΕ60 Καβάλας με εισηγητή τον κο.Κόκκινο Κων/νο, καθηγητή Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του ΔΠΘ, με θέμα «Επιμόρφωση και υποστήριξη εκπαιδευτικών ΠΕ60 σε θέματα εκπαιδευτικής ψυχολογίας» (5-09-2024)

-        Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: "Ο διδακτικός σχεδιασμός με βάση το νέο ΠΣ του νηπιαγωγείου και το προτεινόμενο διδακτικό μοντέλο 5 Ε. Συνδέσεις με την πρακτική άσκηση των φοιτητών"  υπό την συνδιοργάνωση των Συμβούλων Εκπ/σης ΠΕ60 της ΑΜΘ και της κα.Πεντέρη, επίκουρης καθηγήτριας ΤΕΕΠΗ του ΔΠΘ (9-09-2024)

-        Διαδικτυακό επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα «Βιωματική μάθηση στο νηπιαγωγείο: Παρουσίαση παραμυθιών με εκπαιδευτική ρομποτική και διαδικτυακά εργαλεία», με εισηγήτρια την κα.Κυτίδου Ελένη, εκπαιδευτικός πληροφορικής και ρομποτικής (12-12-2024), υπό την διοργάνωση της Συμβούλου ΠΕ60 Καβάλας

-        Διαδικτυακή ενημερωτική συνάντηση με θέμα «Δημιουργία και εφαρμογή διδακτικών σεναρίων στο νηπιαγωγείο σύμφωνα με το Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Προσχολικής» (4-02-2025), υπό την διοργάνωση της Συμβούλου ΠΕ60 Καβάλας

-        Επιμορφωτική ημερίδα με θέμα «Επιμόρφωση και υποστήριξη εκπαιδευτικών ΠΕ60 σε θέματα εκπαιδευτικής ψυχολογίας - Μέρος Δεύτερο», (20-03-2025) με εισηγητή τον κο.Κόκκινο Κων/νο, καθηγητή Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας του ΔΠΘ, υπό την διοργάνωση της Συμβούλου ΠΕ60 Καβάλας

-        Επιμορφωτική ημερίδα με θέμα «Το σκάκι στο νηπιαγωγείο» (16-06-2025), υπό την διοργάνωση της Συμβούλου ΠΕ60 Καβάλας

-        Διαδικτυακή επιμορφωτική συνάντηση με θέμα «Προετοιμασία και Ενδυνάμωση των γονέων για το στάδιο της μετάβασης των παιδιών τους στο Νηπιαγωγείο και την ανάπτυξη σχέσεων νηπιαγωγών και γονέων», (18-06-2025)  υπό την συνδιοργάνωση της Επόπτριας Ποιότητας Εκπαίδευσης, του ΚΕΔΑΣΥ Καβάλας, τη Σύμβουλο Νηπιαγωγών και τον Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης

Επιπλέον ατομικά η κα.Μπαμπαράτσα Ιφιγένεια παρακολούθησε τα παρακάτω σεμινάρια:

-        «Το Αειφόρο Σχολείο: έννοια, περιεχόμενο και πρακτική» (9-10-2024)

-        «Σχέσεις γονέων και εκπαιδευτικών: από το ανταγωνιστικό στο συνεργατικό μοντέλο» (12-12-2024)

-        «Εγγραμματισμός στην ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων» (από 16-01-2025 έως 20-02-2025), υπό την συνδιοργάνωση του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και της Πανεπιστημιακής Παιδοψυχιατρικής Κλινικής του ΑΠΘ

-        «Δράσεις ενεργού πολίτη και Αειφόρο σχολείο», (28-01-2025)

-        «Καλές πρακτικές για τη χρήση του ChatGPT» (3-05-2025)

Τέλος η κα.Αγοραστού Αντωνία ατομικά παρακολούθησε τα παρακάτω σεμινάρια:

-        Σειρά σεμιναρίων με τίτλο «Σύγχρονες Διεπιστημονικές Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση» υπό τη διοργάνωση του ΔΠΜΣ «Διδακτική των Επιστημών και Σύγχρονες Τεχνολογίες» του ΔΠΘ (12-12-2024 έως 22-05-2025)

-        Εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Πρόληψη και Αντιμετώπιση Περιστατικών Ενδοσχολικής Βίας και Εκφοβισμού» υπό τη διοργάνωση του ΚΕΔΙΒΙΜ ΕΚΠΑ (27-02-2025 και 7 ώρες ασύγχρονη)

-        Επιμορφωτική ημερίδα με τίτλο “Teaching English to Young LearnersA Work of Heart” (19-09-2024) υπό τη συνδιοργάνωση της Συμβούλου Εκπαίδευσης ΠΕ60 Καβάλας και Συμβούλων Εκπαίδευσης ΠΕ06 Καβάλας και Έβρου

Συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα

 

Το Ν/Γ τη φετινή σχολική χρονιά συμμετείχε στα παρακάτω εθνικά προγράμματα:

-        Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Συγγραφής Παραμυθιού «Ο δρόμος της Φιλίας», υπό την διοργάνωση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης

-        «Απλώνω  Ευτυχία», πρόγραμμα εθελοντικής δράσης από το σύλλογο ΦΛΟΓΑ

-        «Η βαλίτσα του κυρίου 2Π», πρόγραμμα εθελοντικής δράσης από τον μη κερδοσκοπικό διαγωνισμό actionaid

-        Μαθητική Εβδομάδα Δράσης 2025 με τίτλο «Από την Ουτοπία στα βιώσιμα Οικο-Τοπία» , από τον μη κερδοσκοπικό διαγωνισμό actionaid

Για όλα τα παραπάνω υπάρχει αναρτημένο υλικό στην ιστοσελίδα του Ν/Γ που εμπλουτιζόταν συνεχώς για την άμεση ενημέρωση των γονέων για τα δρώμενα στο νηπιαγωγείο και τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσαν να συμμετέχουν και αυτοί, καθώς και στο αρχείο του Ν/Γ ( πρακτικά, ημερολόγιο σχολικής ζωής κλπ).

Θετικά σημεία

-        εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται για την επαγγελματική τους ανάπτυξη

-        ενημέρωση και συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε επιμορφώσεις

-        πρωτοβουλία για αυτομόρφωση με στόχο την βελτίωση, αναβάθμιση και την περαιτέρω ανάπτυξη των ακαδημαϊκών θεωρητικών ή πρακτικών, επαγγελματικών και προσωπικών ενδιαφερόντων, ικανοτήτων, γνώσεων και δεξιοτήτων των εκπαιδευτικών

Σημεία προς βελτίωση

-        Ανάδειξη της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε στρατηγικής σημασίας μηχανισμό για την υποστήριξη και την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών μέσω εκαπιδευτικής πολιτικής

-        ευκαιρίες και ύπαρξη φορέων για την οργάνωση ενδοσχολικών επιμορφώσεων

-        συμμετοχή σε εθνικά και ευρωπαϊκά προγράμματα με ταυτόχρονη επιμόρφωση για τα προγράμαμτα αυτά –etwinning

 

Γ. ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

Λειτουργία

Παιδαγωγική και μαθησιακή λειτουργία

Αριθμός Δράσεων που υλοποιήθηκαν:   1

 

Άξονες στους οποίους υλοποιήθηκαν Δράσεις

Σχολική Διαρροή – Φοίτηση

 

Σημαντικότερα αποτελέσματα των Δράσεων

Το σημαντικότερο αποτέλεσμα της υλοποίησης του φετινού σχεδίου δράσης ήταν ότι τα παιδιά απέβαλαν φοβίες ή άγχος για το άγνωστο και αντικαταστάθηκαν από ευχάριστα συναισθήματα μεταξύ των οποίων είναι η χαρά, η αυτοπεποίθηση, η ικανοποίηση, η ευχαρίστηση και κίνητρα για περεταίρω εξέλιξη. Απέκτησαν οικειότητα με τους χώρους, το πρόγραμμα και τα χαρακτηριστικά της φοίτησης στο Δ.Σ. Τα νήπια ένιωσαν όμορφα με τη συμμετοχή τους σε διάφορες κοινές δράσεις με τα παιδιά του δημοτικού, συμμετείχαν ενεργά στη διαδικασία μάθησης και ανταποκρίθηκαν με ενδιαφέρον και δημιουργικά στις διάφορες δραστηριότητες. Ένιωσαν ασφάλεια και υιοθετήθηκε από αυτά θετική στάση για τον κόσμο του σχολείου. Οι γονείς από την πλευρά τους εξέφρασαν ενημερώθηκαν για το πρόγραμμα και τις διαδικασίες μάθησης του Δ.Σ. από τις εκπαιδευτικούς της Α τάξης, οι οποίες καθησύχασαν όποιες ανησυχίες είχαν κι επίσης έδωσαν σημαντικές οδηγίες για το ξεκίνημα. Επίσης, κατανόησαν ότι η συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τόσο του νηπιαγωγείου όσο και του δημοτικού είναι σημαντικός παράγοντας για την ομαλή μετάβαση του παιδιού. Σημαντική ήταν η συνεισφορά του Διευθυντή του Δ.Σ. ο οποίος μίλησε κυρίως για τον ψυχισμό των παιδιών αυτής της ηλικίας και έδωσε μικρές συμβουλές για να βοηθήσουν τα παιδιά τους να νιώσουν καλύτερα στο καινούργιο περιβάλλον αλλά και ευρύτερα. Τέλος, εξίσου σημαντική ήταν η συνειδητοποίηση από όλους τους εκπαιδευτικούς που συμμετείχαν του οφέλους που προσέφερε όλη η διαδικασία υλοποίησης για όλους τους εμπλεκόμενους και έδειξαν όλοι την ίδια προθυμία για να υπάρχει συνέχεια και στις επόμενες χρονιές.

Δυσκολίες που παρουσιάστηκαν

Μικρές δυσκολίες παρουσιάστηκαν κάποιες φορές στον συντονισμό των τάξεων για την συνύπαρξη στις δραστηριότητες και δράσεις, λόγω του διαφορετικού ωραρίου του νηπιαγωγείου  και του Δημοτικού Σχολείου. Οι διδακτικές ώρες και το ωράριο των γνωστικών αντικειμένων, όπως και οι ώρες των ειδικοτήτων με τις οποίες συνεργαστήκαμε είναι στο Δημοτικό Σχολείο, είναι πολύ συγκεκριμένες, χωρίς ευχέρεια αλλαγών, ιδιαίτερα για τα μαθήματα της Γυμναστικής και της Μουσικής  που τα διδάσκουν ειδικότητες εκπαιδευτικών που πρέπει να ολοκληρώσουν το πρόγραμμά τους σε όλες τις τάξεις. Το αποτέλεσμα ήταν να προσαρμόζεται κατά κύριο λόγο το νηπιαγωγείο στο πρόγραμμα της Α τάξης, που έχει πιο ευέλικτο πρόγραμμα και ωράριο.

Προτάσεις για αναγκαίες επιμορφώσεις

Χρήσιμο θα είναι να οργανωθούν επιμορφωτικές συναντήσεις από ειδικούς επιστήμονες ή από όποιο άλλο φορέα προσφέρεται για επιμορφώσεις που είναι στα ενδιαφέροντά μας, όπως διαχείριση άγχους και άλλων  συναισθημάτων, σχέσεις και ισορροπίες στην οικογένεια, συναισθηματική ετοιμότητα σε αλλαγές, κτλ. Επίσης, καλό θα είναι να υπάρχει συνεργασία ανάμεσα στους εκπαιδευτικούς των δύο βαθμίδων σε αυτό το κομμάτι και να συμμετέχουν όλοι στις επιμορφώσεις, να προτείνουν και όλοι θέματα και ενδεχομένως επιστημονικά στελέχη που μπορούν να ανταποκριθούν.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου